Werk je browser bij

Zo te zien gebruik je een verouderde of niet ondersteunde browser.
Gebruik een recente versie van één van de volgende browsers voor een optimale werking van deze website

Download Chrome Download Firefox Download Edge

Filmliga

 

Dinsdag 7 april om 20.15 uur  

Out Stealing Horses

Regie       Hans Petter Moland

Acteurs    Stellan Skarsgård, Bjørn Floberg, Tobias Santelmann e.a.

Land        Noorwegen, Zweden, Denemarken, 2019  / 122 minuten

 

Prijzen    Zilveren Beer Filmfestival Berlijn voor beste cinematografie.

                  Noorse inzending voor de Oscars

 

                 

Na de dood van zijn vrouw trekt de gepensioneerde Trond zich terug in een koud en eenzaam dorpje in het oosten van Noorwegen. Als zijn nieuwe buurman een oude kennis blijkt te zijn, komen er bij Trond allerlei jeugdherinneringen naar boven. Hij zag Lars voor het laatst in de zomer van 1948. Het seizoen dat Trond 15 jaar werd en hij zorgeloze lange zomerdagen doorbracht met zijn vader die hij adoreerde. Maar ook de zomer waar hij een andere kant van zijn vader leerde kennen en er een tragisch ongeluk plaatsvond dat hun levens voorgoed zou veranderen. De verfilming van de gelijknamige bestseller en veelbekroonde roman van Per Petterson is met veel tijdsprongen, wellicht iets te omslachtig, doch gevoelig en poëtisch in beeld gebracht, in een door en door melancholieke sfeer met prachtige natuurbeelden van de adembenemende landschappen tussen Noorwegen en Zweden. Volkskrant:”Regisseur Moland toont hoe grote levensgebeurtenissen je onverhoeds kunnen overkomen. Niet elke afslag wordt bewust genomen, niemand is voortdurend de hoofdrolspeler in zijn eigen verhaal. Behoedzaam en zonder een moment sentimenteel te worden, stelt Out Stealing Horses indringende vragen over maakbaarheid, pijn en schuld.”

 

Dinsdag 14 april om 20.15 uur  

Parasite

Regie       Bong Joon-ho

Acteurs    Tomasz Kot, Joanna Kulig, Agata Kulesza e.a.

Land        Korea, 2019 / 132 minuten

 

Prijzen    Gouden Palm Filmfestival Cannes

 

                 

De achternamen Kim en Park kom je in Korea net zo vaak tegen als de Nederlandse achternamen Janssen en Bakker. Kim’s en Park’s heb je in Korea dus ook in alle soorten en maten. Van presidenten tot paupers en van kelderbewoners tot kapitalisten. In de film van vanavond zien we hoe op wonderlijke wijze een armlastige familie Kim en een reuze rijke familie Park in elkaars vaarwater komen. Zoon Ki-woo Kim krijgt de kans de huisleraar Engels van de ‘Parkjes’ te vervangen. Hij heeft geen enkel papier, maar met lef kom je ver. Eenmaal aan de slag bij de familie Park ziet Ki-woo kans om ook zijn zus, vader en moeder aan de goedbetaalde huishoudelijke staf van de familie Park toe te voegen. Uiteraard wordt verzwegen dat ze uit één en dezelfde familie Kim komen. Dit is het vermakelijke deel van het verhaal; vervalsen van diploma’s, het er uitwerken van de huishoudster om moeder Kim ten tonele te voeren en zuslief die het jongste Parkje kunstzinnig verder op weg help zijn de andere zaken.Komedie met een zwart maatschappijkritisch randje: nuchter boerenverstand gaat niet altijd samen met het bezit van veel geld. Maar… dan komt er haast onopgemerkt een keerpunt in de film. Sympathie voor de minderbeelden en een karikatuur van de welgestelden maakt plaats voor wonderlijke omkeringen en verrassende nuances. Wie is de oplichter en wie het slachtoffer? En wat gebeurt er als de afgunst sterker wordt dan de rijkdom van slim verkregen baantjes?....       

 

Dinsdag 21 april om 20.15 uur  

Mjólk

Regie       Grímur Hákonarson

Acteurs    Arndis Hrönn Egilsdóttir, Sigurdur Sigurjónsson, Svein Ólafur Gunnarson e

Land        IJsland  2019 /  92 minuten

 

 

  

                 

Inga en Reynir (buren van de schapenhouder-broers uit de film ‘Rams’ uit 2015) runnen hun  melkveebedrijf Dalsmynni op IJsland. Ondanks o.a. de modernisering via robots blijft het moeilijk het hoofd boven water te houden. Reynir klust er dan ook  bij als vrachtwagenchauffeur voor de Coöperatie. Hen lot ligt in feite in handen van de bank en de Coöperatie die hun melk afneemt. Die Coöperatie verplicht hun ook al hun zaken als veevoer en kunstmest, ja zelfs hun huishoudelijke boodschappen te betrekken in de eigen winkels: een soort gedwongen winkelnering. Boeren die de boodschappen ergens anders, goedkoper, inkopen worden afgestraft: hun melk wordt niet langer geaccepteerd. In deze bedrukkende situatie treft hun ook nog eens het noodlot: Reynir verongelukt met zijn auto onder onduidelijke omstandigheden. Inga staat er alleen voor. De hulp die ze van de Coöperatie krijgt, blijkt na verloop van tijd niet uit onbarmhartigheid geboren: men blijkt er weinig vertrouwen in te hebben dat zij als alleenstaande vrouw het bedrijf overeind kan houden en er wordt druk op haar uitgeoefend het bedrijf van de hand te doen. Wanneer ze er ook achter komt dat haar man door de Coöperatie onder druk is gezet om als ‘verklikker’ op te treden ingeval van ‘vreemdgaande’ boeren is voor haar de maat vol. Ze komt in actie tegen de almachtige Coöperatie met behulp van de media en haar melk als wapen. Ze probeert onder collega-boeren en burgers medestanders te vinden om de macht van de ‘melkmaffia’ te breken maar vindt echter moeizaam medestanders. De meeste boeren zijn bang voor de Coöperatie-bazen en houden het liever bij het oude. Maar Inga is koppig en vastberaden. In dit donkere tragikomisch-/ sociaal-realistisch en eigentijds drama speelt Arndís Egilsdóttir een indrukwekkende rol als rouwende maar tegelijkertijd krachtige boerin in een overwegend door mannen gedomineerde bedrijfstak.

 

 

Dinsdag 28 april om 20.15 uur  

Martin Eden

Regie       Pietro Marcello

Acteurs    Luca Marinelli, Jessica Cressy e.a.

Land        Italië, 2019 / 129 minuten

 

Prijzen    Volpi Cup beste acteur voor Luca Marinelli FF Venetië 

                 

 

Italië, in de loop van de 20e eeuw. Martin is een ongeschoolde zeebonk met grote handen en een turbulent leven. Aan de kade in Napels redt hij het leven van Arturo Orsini, de zoon van een welgestelde familie. Die neemt hem dan mee naar huis waar Martin Arturo’s zus Elene ontmoet. Hij wordt op slag verliefd op haar, op haar schoonheid, haar kennis, haar sociale status. Om serieus partij voor haar te worden in weerwil van zijn eigen lage sociale status gaat hij alles op alles zetten om ‘omhoog te klimmen’: Hij stort zich op de literatuur, gaat brieven en gedichten sturen, ja, hij moet schrijver gaan worden, hij is voor grote zaken voorbestemd! Via contacten met intellectuelen belandt hij in kringen waar volop strijd woedt tussen socialistische- en  liberalistische-/individualistische stromingen. Hij vindt zichzelf een schoolvoorbeeld van de ontwikkeling en waarde van het individu, maar flirt evengoed met  het socialisme. Daarmee botst hij met de kringen waarin zijn geliefde verkeert. Is hij in staat compromissen te sluiten of vervreemdt hij zich van zijn omgeving? Welke prijs wil hij betalen voor het hardnekkig vasthouden aan zijn overtuiging? Deze boordevolle  film die gebaseerd is op het gelijknamige boek van Jack London uit 1909,  kun je beleven als een liefdesverhaal, maar ook als een verhandeling over de grenzen van persoonlijke vrijheid, als een verhandeling over individualisme, socialisme, kapitalisme, neoliberalisme.  Voor elk wat wils. Een film waar je je handen vol aan hebt, maar het fenomenale spel van Luca Marinelli als Martin Eden sleurt je er doorheen: goed voor de onderscheiding Beste Acteur op het festival van Venetië.