Filmliga

 Filmliga Wintermatinee

Zondag 3 februari om 15.30 uur

De dirigent

Regie       Maria Peters

Acteurs    Christanne de Bruijn, Richard Sammel, Benjamin Wainwright e.a.

Land        Nederland / 137 minuten

 

Prijzen    SCENECS International Debut Film Festival - Best Acting Talent Award

                  Christanne de Bruijn

 

                 

Amerika 1926. De 24-jarige Nederlandse Antonia Brico is als kind met haar ouders geëmigreerd naar Amerika. Ze droomt ervan om dirigent te worden, maar wordt door niemand serieus genomen. Zelfs haar pianoleraar adviseert haar om geen toelating te doen voor het conservatorium. Omdat ze toch niets meer te verliezen heeft, keert ze terug naar Nederland, waar ze de beroemde dirigent Mengelberg smeekt om haar les te geven. Mengelberg ziet dat niet zitten en stuurt haar door naar Berlijn, waar ze tegen alle verwachting in meer kans blijkt te maken. Na een tweejarige studie aan de Rijksacademie voor Muziek zal ze daar als eerste vrouw het wereldberoemde Berlijns Philharmonisch Orkest leiden. De spanning wordt haar bijna te groot, als de liefde van haar leven haar voor het blok zet. Wat zal Antonia kiezen?

 

Deze film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Eind jaren ’20 van de vorige eeuw was Antonia Brico de eerste vrouwelijke dirigent ter wereld die succesvol grote symfonieorkesten dirigeerde. Tot voor kort lukte het vrouwen nauwelijks om aan de top van de wereldranglijst van belangrijkste dirigenten te komen. Dit jaar benoemde het Radio Filharmonisch Orkest voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis een vrouwelijke chefdirigent!

 

Dinsdag 5 februari om 20.15 uur  

Cold War

Regie       Pawel Pawlikovski

Acteurs    Tomasz Kot, Joanna Kulig, Agata Kulesza e.a.

Land        Polen, 2018 / 84 minuten

 

Prijzen    Poolse inzending Cannes 2018, winnaar Golden Lion Gdynia 2019

  

                 

Het mooie van deze recensie is dat we als Programmacommissie van de Filmliga deze film al gezien hebben. We weten hier dus veel meer van dan een tweeminuten-trailer en recensies van professionele voorbeschouwers. Cold War is –zoals een van hen het formuleert: “Eén van die zeldzame films waarop niets aan te merken valt; een voldragen meesterwerk!” En dat onderschrijven we van harte.

 

Direct bij de start van de film klinkt betoverende Poolse volksmuziek en wordt de kijker ondergedompeld in de naoorlogse en vroeg-vijftiger jaren. We maken mee hoe de Koude Oorlog zich langzamerhand ontwikkelt en hoe een Pools koor met een prachtig repertoire volksmuziek via partij-invloed meer en meer verwordt tot een communistisch volksensemble. Tussen de hoofdrolspelers Zula (een zangeres met een mysterieus verleden dat de Partij uiteraard kent) en Wiktor (de dirigent/componist) ontstaat een wispelturige liefdesrelatie met muziek als gedeelde passie. Die passie én hun hang naar vrijheid brengt hen uiteindelijk in het Parijs van de vroege 50-er jaren. In dat vrije Westen evolueert hun Poolse volksmuziek –Pools gezongen- qua klankkleurrijkdom naar cool jazz.

Cold War neemt ons via de muziekcultuur mee terug naar een tijd waarin de steeds heftiger Oost-West verhoudingen in Europa de voorbode bleken voor de bouw van de Muur in 1961. En dat al in zwartwit en een ongewoon haast vierkant filmbeeld.

 

Cold War zién is… ontkomen aan een gemiste kans!

 

Dinsdag 12 februari om 20.15 uur  

Burning

Regie       Chang-dong Lee

Acteurs    Steven Yeun, Jong-seo Jeon e.a.

Land        Zuid-Korea, 2018 / 148 minuten

 

Prijzen    13 prijzen en 31 nominaties o.a. Gouden Palmnominatie en

                  Fipresci-prijs FF Cannes

                 

Jong-su is bezorger in Seoul. Tijdens zijn werk komt hij Hae-mi tegen, die uit hetzelfde dorp komt. Zij werkt als danseres voor winkels in Seoul om mensen naar binnen te krijgen. Ze is daarnaast een fascinerend personage met een voorliefde voor pantomime. Jong-su raakt steeds meer in de ban van de ongrijpbare Hae-mi. Dan gaat Hae-mi plotseling op vakantie naar Afrika. En als ze terugkomt heeft ze een nieuwe vriend: Ben. De verbouwereerde Jong-su mag Ben vanaf het begin niet. Ben is een soort van ‘Great Gatsby’, een rijke jongen van wie we eigenlijk niet weten wat hij doet. Wanneer Ben een vreemde bekentenis doet, raakt Jong-su steeds meer geobsedeerd door hem. Als kijker vraag je je wel voortdurend af: wat is echt, en wat niet?

Burning gaat over fragiele mannelijkheid, erfelijke agressie en rauwe jaloezie, maar ook over de nare gevolgen van eenzaamheid. Tegelijk schetst de regisseur de enorme klassenverschillen die bestaan in zijn land, dat verscheurd wordt tussen tradities van het platteland en hyperkapitalistische verwesterde toekomst.

En dan is er nog die prachtige titel. Die verbeeldt Hae-mi’s allesverterende verlangen om écht te leven, Jong-su’s door liefdesverdriet en onmacht aangevuurde woede, maar ook de brandende sensatie waarmee je als kijker achterblijft: dat zeldzame, warme gevoel dat je net een klein meesterwerkje gezien hebt

 

Dinsdag 19 februari om 20.15 uur  

Niet schieten

Regie       Stijn Coninx

Acteurs    Jan Decleir, Viviane de Muynck, Jonas van Geel, Luis Talpe e.a.

Land        Belgie, 2018 / 140 minuten

  

                 

Laat u vooral niet afschrikken door de titel van deze film. De volledige zin luidt “Niet schieten, dat is mijn papa”. In het eerste gedeelte van de film speelt het drama zich af dat de negenjarige David van de Steen mee heeft gemaakt. Bij de laatste aanslag van de ‘Bende van Nijvel’ op het warenhuis Delhaize in Aalst op 9 november 1985 ziet David hoe zijn ouders en zus voor zijn ogen worden neergeschoten. Hijzelf blijft zwaargewond en verweesd achter. Het grootste deel van de film gaat over de wijze waarop de grootouders Albert en Metje hun kleinzoon opvangen. Ze staan voor de haast onmogelijke opdracht om David opnieuw een toekomst te bieden. Als achtergebleven familie moeten ze leven met het grote verlies en het verdriet, maar ook met de vele onbeantwoorde vragen. Het politieonderzoek dat volgt op de misdaden verloopt chaotisch en onzorgvuldig. Hierdoor én omdat het aantal doden en gewonden hoog was maar de buit relatief gering, werd de bende vaak gezien als een organisatie met politieke motieven die bescherming genoot van hogerhand. Het onderzoek naar de toedracht komt ook in de film aan bod en is tot op de dag van vandaag actueel.

 

Dinsdag 26 februari om 20.15 uur  

Woman at war

Regie       Benedikt Erlingsson

Acteurs    Halldóra Geirhardsdóttir, Jóhann Sigurdarson, Juan Estrada e.a.

Land        IJsland, Frankrijk, Oekraïne, 2018 / 101 minuten

 

Prijzen    7 prijzen wereldwijd voor Regie en Beste acteur  

                 

 

Is er iéts zeldzamer dan een intelligente feelgood film die er in slaagt urgente onderwerpen aan te snijden met humor en een bevredigend gevoel van rechtvaardigheid? En díe film hebben we hier! Halla is een al niet meer zo jonge levenslustige single en koordirigente in een IJslands dorpje. Ze wil graag een kind maar een vader heeft ze niet gevonden. Dus heeft ze zich lang geleden aangemeld voor een adoptiekind. Daarnaast heeft ze ook een missie: de uitbreiding van de stroom-’vretende’ en milieu-aantastende aluminiumindustrie tegen te houden. Als een getrainde ‘commando’ weet ze, uitgerust met adequaat gereedschap, in haar eentje de electriciteitsvoorziening stil te leggen. Toevallig zit er in haar koor iemand die op het ministerie werkt en haar heimelijk op de hoogte houdt van de reactie van het bevoegd gezag. Men vermoedt een terroristische organisatie en zet het leger in bij de opsporing. Met hulp van een schapenboer weet ze te ontkomen en slaagt ze er in een tweede ondermijnende actie uit te voeren. Het leger zet vliegend materieel en drones in met warmtecamera’s om de vermeende daders op te sporen maar, inventief als ze is, weet ze zich steeds gedekt te houden. Ondertussen krijgt ze bericht dat er in Oekraïne een adoptiekind op haar wacht. Net als ze alles geregeld heeft om haar adoptiekind op te halen wordt ze, verklikt door een taxichauffeur, opgepakt. Gelukkig heeft ze een tweelingzus die haar te hulp schiet. Onze programmeringscommissie was laaiend enthousiast na het zien van deze film op het Filmfestival in Leeuwarden. Alles zit erin: actie en spanning, humor, muziek waarin je de eindeloze verten van de Veenkoloniën, sorry, van de Oekraïense steppen weerspiegeld ziet met een dot magisch realisme, ongelofelijk verrassend. Wanneer je de film ‘Of Horses and Men’ hebt gezien weet je ongeveer wat je kunt verwachten: deze is namelijk van dezelfde regisseur en dan kom je ook nog een oude bekende tegen . . .

 

Filmliga Wintermatinee

Zondag 3 maart om 15.30 uur

Becoming Astrid

Regie       Pernille Fischer Christensen

Acteurs    Alba August, Trine Dyrholm, Magnus Krepper e.a.

Land        Denemarken, Zweden, 2018 / 123 minuten

 

Prijzen    Publieksprijs NFF Leeuwarden 2018

                Publieksprijs Chicago International Film Festival 2018

              

                 

Een opmerkelijk biografisch drama over niemand minder dan Astrid Lindgren, de schrijfster die Pippi Langkous, Ronja de Roversdochter en vele anderen creëerde. De film focust op haar jeugd en de periode voordat zij bekend werd en laat zien hoe Astrid, indrukwekkend gespeeld door Alba August, als jonge vrouw een gebeurtenis meemaakt die haar diep treft en het verdere verloop van haar leven bepaalt. Het geeft haar de kracht een ander pad te kiezen dan in die tijd van haar wordt verwacht. Ze volgt haar hart en ontwikkelt haar passie voor schrijven. Met haar fantasierijke kinderboeken is ze wereldwijd een van de meest geliefde auteurs van ons tijdperk en staat nog altijd symbool voor de vrije mens die met conventies durfde te breken.

Astrid Lindgren groeide op in een klein, strenggelovig dorpje in Zweden. Als ze

zwanger raakt van de eindredacteur van de lokale krant waar ze werkt, moet de jonge Astrid noodgedwongen in Denemarken bevallen en haar zoontje Lasse achterlaten bij een pleegmoeder. Als de kleine Lasse halsoverkop terug naar Astrid moet, is de afstand tussen zoon en moeder hartverscheurend. Het is dankzij haar talent voor verhalen dat ze het gat tussen haar en haar zoontje al vertellende weet te dichten.

 

Dinsdag 5 maart om 20.15 uur  

Shoplifters

Regie       Hirokazu Koreeda

Acteurs    Lily Franky, Jyo Kairi, Ando Sakura e.a.

Land        Japan, 2018 / 120 minuten

 

Prijzen    Genomineerd voor 1 Golden Globe. 19 prijzen en 48 nominaties

  

                 

Het gezin Shibata heeft het niet breed. Ze wonen met z’n vijven in een piepklein, rommelig huisje in het midden van de stad en overleven voornamelijk aan de hand van het pensioen dat de inwonende oma iedere maand ontvangt. Om te overleven stelen Osamu en zijn zoontje Shota voedsel uit warenhuizen of prullaria die ze doorverkopen voor een habbekrats. “Wat in de winkel ligt, is nog van niemand” is hun uitgangspunt. Zijn vrouw Nobuyo werkt in een wasserij en verzamelt op haar beurt allerhande bezittingen die klanten in de zakken van hun kledij laten zitten. Stiefdochter Aki tenslotte komt aan de kost in het red light district als een hostess in een peepshow. Op een koude winterdag vinden ze een uitgehongerd meisje op

straat dat ze meenemen om haar een warme maaltijd aan te bieden. Wanneer ze sporen van mishandeling ontdekken, besluiten ze om haar voorlopig in huis te nemen. De komst van het meisje legt de vreemde constructie van de familie Shibata echter steeds meer bloot. Uiteindelijk komt de bittere waarheid boven. En dan rest nog één enkele vraag: wie heeft het hier bij het rechte eind? Zijn hier winnaars en verliezers?

Koreeda baseerde zijn film op de korte, kille nieuwsberichten over kleine criminaliteit, die vaak hard en veroordelend zijn. Maar Koreeda oordeelt niet zo snel. Hij maakte een genuanceerd, zachtaardig en rijk portret vol empathie. Daarmee ook commentaar leverend op de individualiserende (Japanse) samenleving.

 

Dinsdag 12 maart om 20.15 uur  

The Favourite

Regie       Yorgos Lanthimos

Acteurs    Olivia Colman, Emma Stone, Rachel Weisz e.a.

Land        Groot Brittannië, Verenigde Staten, 2018 / 119 minuten

 

Prijzen    20 prijzen en 30  nominaties, waaronder een Golden Globe voor

                  beste actrice FF Venetië 

            

                 

De afgelopen weken af en toe een krant doorgebladerd of swipend nieuwtjes gescoord? Dan heeft u hoogstwaarschijnlijk deze filmtitel voorbij zien komen: The Favourite. Lovende recensies en een maximale score bij onze programmering. The Favourite is een kostelijke en vernieuwende kostuumfilm die zich afspeelt aan het 18e eeuwse Engelse hof. Het is een verhaal over  manipulatie, macht en misbruik en seks en seksen.

Het akkefietje? Een vermeende driehoeksverhouding tussen Queen Anne, haar adviseur en jeugdvriendin Lady Sarah en het ambitieuze kamermeisje Abigail Masham.

 

De Griekse regisseur Lanthimos laat zien hoe vrouwen in die situatie hoe dan ook wat van hun leven willen maken, posities verwerven, verdedigen én veilig stellen.De mannelijke hofcultuur van oorlog voeren en politiek gekonkel kennen ze.

Hun doel bereiken ze met hun vrouwelijkheid en –slimmer- manipuleren.

 

Met prikkelende dialogen, krankzinnige verwikkelingen en exuberante kostumeringen krijgen we een voorstelbaar inkijkje in het Engels hof vroeg in de 18e eeuw.

Een hectische tijd waarin het huidige Britse rijk ontstond. Queen Anne begon immers in 1714 als Queen of England, Scotland and Ireland en overleed als Queen of Great Brittian. Benieuwd of over drie eeuwen ons Brexit-‘akkefietje’ bron van inspiratie is voor een 24e eeuws augmented reality-drama?

 

Dinsdag 19 maart om 20.15 uur  

Las Herederas (De erfgenamen)

Regie       Marcelo Martinessi

Acteurs    Ana Brun, Margarita Irún, Ana Ivanova e.a.

Land        Paraguay, 2018 / 98 minuten

 

Prijzen    31 prijzen en 27 nominaties waaronder:

                  Zilveren Beer en Fipresci Prijs Internationaal FF Berlijn 2018

  

 

Chela is achterin de vijftig maar ze lijkt wel een verwend kind, terwijl haar partner Chiquita hun geldproblemen het hoofd probeert te bieden door de kristallen glazen te verkopen. Dat wordt nog wat, denk je dan, als Chiquita naar de gevangenis moet vanwege fraude. Die Chela komt vast nooit meer uit dat sombere, donkere huis vol erfstukken. Maar in dit mild komische drama loopt het anders.

 

Een oudere, rijke buurvrouw vraagt Chela om een ritje. Voor ze het zelf goed en wel doorheeft, heeft ze een lucratief taxihandeltje opgezet waar ze hoe langer hoe meer plezier aan beleeft. En dat zonder rijbewijs. Tijdens de bezoekjes aan Chiquita in de gevangenis leert ze bovendien een wereld kennen die ze altijd buiten de deur hebben weten te houden. Boven alles is dit het verhaal van een persoonlijke revolutie. Chela’s wereld wordt letterlijk lichter en ruimer. En dat is niet het enige dat kantelt in deze film. Al die erfstukken en schilderijen, de kapitale eettafel en stoelen – zijn het geliefde bezittingen of onnodige ballast? Die liefdevolle, dertigjarige relatie tussen Chela en Chiquita: is die mooi in balans, of vastgeroest in rollenpatronen?

Het is niet de vraag of het te laat is voor een nieuw begin, maar of er een weg terug is als je eenmaal van het nieuwe geproefd hebt.

 

Dinsdag 26 maart om 20.15 uur  

Beautiful Boy

Regie       Felix van Groeningen 

Acteurs    Steve Carell, Timothée Chalamet, Maura Tierney, Amy Ryan e.a.

Land        Verenigde Staten, 2018 / 112 minuten 

 

Prijzen    6 prijzen en 18 nominaties, waaronder een Golden Globe nominatie

  

                 

Journalist David en zijn getalenteerde zoon Nic zijn twee handen op een buik. Als vader David ontdekt dat zoon Nic worstelt met een drugsverslaving stort zijn wereld in. David besluit alles te doen om zijn zoon te redden. Maar hoe redt je iemand die niet gered wil worden? Is loslaten soms de enige mogelijkheid? Nic besluit na zijn eerste keer afkicken te gaan studeren, maar hij krijgt al snel een terugval. Wat volgt is een cyclus van herstel en terugval naar de drugs waar geen einde aan lijkt te komen. Op nietsontziende wijze wordt het effect van een verslaving op familie en omgeving in beeld gebracht.

 

De film is gebaseerd op de memoires van vader en zoon David en Nic Sheff. De boeken van Nic gaan over de verslaving zelf, terwijl de boeken van zijn vader meer gaan over het effect wat deze verslaving op de rest van de familie. De Belgische regisseur Felix van Groeningen weet in zijn Engelstalige debuut deze twee perspectieven samen te brengen met als resultaat een diep ontroerende film.

 

Dinsdag 2 april om 20.15 uur  

Colette

Regie       Wash Westmoreland 

Acteurs    Keira Knightley, Dominic West, Fiona Shaw e.a.

Land        Groot Brittannië, Verenigde Staten, 2018 / 111 minuten

 

Prijzen    Nominatie publieksprijs Toronto International Film Festival 2018

  

                 

Het fascinerende levensverhaal van één van de bekendste vrouwelijke auteurs van Frankrijk die het preutse land op zijn kop zette met haar sexy novelles over Claudine. Als Colette, een simpel plattelandsmeisje, trouwt met de beroemde maar berooide schrijver Henri Gauthier-Villars, maakt ze meteen haar entree in de Parijse high society. Tussen Willy en Colette is het vuurwerk. Hij is gruwelijk dominant, maar zij is bepaald geen mak schaap. Wanneer ze erachter komt dat hij een minnares heeft, dreigt ze hem eerst te verlaten, maar uiteindelijk beschouwt ze het als een vrijbrief voor haar eigen escapades. Willy zet Colette aan het werk in zijn schrijf-‘fabriek’, waar ghostwriters onder zijn naam recensies en verhalen produceren; hij ontdekt haar literaire talent, stuwt haar op, sluit haar op als het werk niet vlotten wil en de kosten van hun extravagante levensstijl weer eens te hoog zijn opgelopen. De verhalen van Colette zijn een hit, en ze groeien uit tot het bekendste koppel van Frankrijk. Tot Willy haar op een dag verraadt...

 

Filmliga Wintermatinee

Zondag 7 april om 15.30 uur

Kursk

Regie       Thomas Vinterberg

Acteurs    Léa Seydoux, Colin Firth, Matthias Schoenaerts e.a.

Land        België, Frankrijk, 2018 / 117 minuten

 

                 

In 2000 zinkt de Russische nucleaire onderzeeër Kursk na een explosie naar de bodem van de ijzige Barentszzee. Aan boord weten 23 matrozen zich in veiligheid te brengen in een onbeschadigd compartiment en zet commandant Mikhail Kalekov alles op alles om hen te redden. Ondertussen stuiten zijn vrouw en de andere wanhopige familieleden aan wal op een muur van stilzwijgen. Hoewel de Russische marine er met haar verouderde materiaal niet in slaagt de mannen te bevrijden, wordt alle buitenlandse hulp afgehouden. Kostbare tijd gaat verloren, terwijl de Russische autoriteiten maar niet kunnen kiezen tussen hun nationale trots en het leven van hun landgenoten.

 

Achttien jaar na de ramp verschijnt de film Kursk, gebaseerd op het boek ‘A Time to Die’ van Robert Moore uit 2002. De makers van de film verdienen veel respect, omdat Moskou, na aanvankelijke medewerking, toch geen toestemming gaf om in Rusland te filmen. Daardoor moesten alternatieve locaties worden gevonden. Voor deze Belgisch-Franse productie met een voornamelijk Europese cast werden veel opnames in België en Frankrijk gemaakt, waaronder op de museumonderzeeboot Redoutable.

 

Regisseur Thomas Vinterberg zei voorafgaand aan de première dat het lastig was geweest om het juiste ritme te vinden. Dat is een logisch gevolg van het verhaal, dat zich niet alleen onder water afspeelt, maar ook op nog twee andere fronten: de reddingsactie en de ervaringen van de thuisblijvers. Actie en spanning worden dus afgewisseld met drama. Het ritme van de film mag dan volgens de regisseur niet perfect zijn, Kursk dreunt wel na en is het kijken meer dan waard.

 

Dinsdag 9 april om 20.15 uur  

Wildlife

Regie       Paul Dano

Acteurs    Carey Mulligan, Jake Gyllenhaal, Ed Oxenbould, Bill Camp e.a.

Land        Verenigde Staten, 2018 / 104 minuten

 

Prijzen    3 prijzen en 18 nominatie, waaronder Gouden Camera nominatie

                  FF Cannes

  

                 

Wildlife brengt ons terug naar het landelijke Amerika in de 60-er jaren.

Enthousiast worden wereldwijd allerlei conventies overboord gegooid maar deze familie geraakt in die jaren treurig in de kreukels. Vader Jerry verliest zijn baan op de golfbaan… en zijn ego.

 

Koppig en onvolwassen zorgt hij thuis voor onvermijdelijke spanningen. Als brandweerman over ver en voor langere tijd, probeert Jerry aan die ruzies te ontsnappen en zijn ego-schade enigszins te compenseren. Moeder Jeanette gaat noodgedwongen aan de slag als zwemlerares en staat er intussen alleen voor. Door de ogen van hun zoon Joe zien we hoe zij (manisch-depressief, met alle uitschieters van dien) het dagelijks leven oppakt. Het ene moment is ze enorm venijnig, cynisch dwingend of wraakzuchtig, het volgende moment lijkt ze de rol van zorgzame moeder of feestbeest uit te proberen. Die dreiging van voortdurend wisselende emoties geeft een enorme onvoorspelbare en beklemmende lading aan de film. De indrukwekkende wijdse beelden van het landschap rondom Montana staan in schril contrast met de uitzichtloze benauwende situatie waarin deze familie verzeild raakt.

 

Wildlife is een verhaal dat vaker verteld is maar met deze geweldige acteurs doet het een gooi naar de status “klassieker”.

 

Dinsdag 16 april om 20.15 uur  

Leave no trace

Regie       Debra Granik

Acteurs    Ben Foster, Thomasin McKenzie, Dana Millican, Jeff Kober e.a.

Land        Verenigde Staten, 2018 / 104 minuten

 

Prijzen    Publieksprijs Internationaal Filmfestival  Leiden 2018  en diverse

                  internationale  prijzen

                 

Het lijkt wel een utopie hoe vader Will en dochter Tom met zorg en aandacht hun groentetuin behandelen en beschermen, hoe zorgvuldig ze met materialen uit de hun omringende natuur omgaan: duurzaam en zeflvoorzienend, zo onafhankelijk mogelijk van de materialistische en verspillende maatschappij. Maar waarom houden ze dan oefeningen om zo snel mogelijk, zonder achterlating van sporen, hun kampement op te breken en te verlaten? Vader Will heeft zijn redenen om zich terug te trekken uit de dichtbevolkte wereld. Ondanks dat hoort hij nog regelmatig geluiden van b.v. helicopters terwijl Tom niets hoort. Hij haalt wel zijn medicijnen maar verkoopt ze dan meteen aan zwervers zodat ze weer wat geld hebben voor hun levensonderhoud. Tom vindt op een gegeven moment een krantenknipsel tussen vader’s papieren die iets over zijn verleden onthullen. Dus toch niet een ‘Walden in aanleg’ maar een zelfverkozen isolement. In een maatschappij waar vrijheid hoog in het vaandel staat blijkt dat het zomaar ergens zelfredzaam neerstrijken toch tegen de regels is en dan krijg je de overheid achter je aan. Die overheid heeft als motto: “Om onafhankelijk te blijven moet je je wel aan de regels houden!” Tom bereikt ondertussen ook de leeftijd dat ze zich steeds meer los wil maken van haar zorgzame, maar dwingende vader.

Leave no Trace is een liefdevol, integer neergezet sociaal drama gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis uit het boek ‘My Abandonement’ van de Amerikaanse schrijver Peter Rock uit 2009. 

Toch een beetje utopie? Als je goed oplet zie je dat er helemaal geen schurken of slechterikken in voorkomen!

 

Dinsdag 23 april om 20.15 uur  

I’m not a witch

Regie       Rungano Nyoni

Acteurs    Maggie Mulubwa, Gloria Huwiler, Henny B.J. Phiri e.a.

Land        Groot Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Zambia, 2018 / 93 minuten

 

Prijzen    7 prijzen wereldwijd voor Regie en Beste acteur

  

                 

Het is een toeristische trekpleister, het Afrikaanse dorp waar de heksen wonen. Je kunt ze bezichtigen van achter een hek. Gevaarlijk is het niet: ze zijn met een lang wit wapperend lint vastgebonden zodat ze niet meer kunnen wegvliegen.

Het beeld is even absurd als mensonterend, iets wat de toeristen aan het begin van I Am Not a Witch niet -lijken te zien. Ze bekijken de vrouwen alsof het dierentuindieren zijn. Dat is het knappe van I Am Not a Witch, van debuterend regisseur -Rungano Nyoni: een film die vanaf de eerste scène tot het schitterende eindbeeld blijft schuren en verrassen. Geboren in Zambia en grotendeels opgegroeid in Wales, -baseerde ze haar scenario deels op de werkelijkheid: in Ghana en in haar -geboorteland worden nog steeds vrouwen om het minste of geringste veroordeeld voor hekserij en komen terecht in een soort heksendorpen, gettos eigenlijk. Actrice Margaret Mulubwa is een meisje waar je naar kunt blijven kijken: dat stuurse, nukkige kind dat een speelbal is van de omstandig-heden en alleen maar een thuis lijkt te zoeken. Want als er een ding is dat I Am Not a Witch niet laat vergeten is dat er onder de sociale satire, de droge grappen en de absurde scènes altijd menselijk drama ligt. Nyoni weet een ringtone van Old McDonald Had a Farm even meesterlijk te timen als een droeve traan: dat smaakt naar meer.

 

Dinsdag 30 april om 20.15 uur  

The children act

Regie       Richard Eyre

Acteurs    Emma Thompson, Fionn Whitehead, Stanley Tucci e.a.

Land        Groot Brittannië, 2017 / 105 minuten

 

Prijzen    Norwegian International Film Festival Andreas Award 2018 

                 

 

In dit intelligente Britse drama naar een boek van Ian McEwan speelt Emma Thompson een sterke rol als rechter Fiona Maye, die moet beslissen of een jongen tegen zijn zin behandeld mag worden voor leukemie.

 

Fiona Maye is een gerespecteerd rechter aan het Hooggerechtshof waar ze bekend staat om haar professionele en weloverwogen uitspraken binnen het complexe familierecht. Ze bewoont een mooi huis in Londen en heeft fijne man. Toch wringt er iets: terwijl Maye’s werk al haar aandacht en tijd opslokt, zoekt haar echtgenoot juist meer aandacht en toenadering. Op dat moment krijgt ze een bijzondere zaak toegewezen rond een 17-jarige jongen die aan leukemie lijdt. Zonder bloedtransfusie zal hij niet lang meer leven. Vanwege zijn geloof als Jehovah’s getuige weigert Adam de noodzakelijke medische hulp te accepteren. Maye moet in deze zaak de juridische knoop doorhakken. Mag de jongen zélf beslissen over leven en dood, of is hij daar te jong voor? En is het wel zijn eigen besluit, of wordt hij teveel beïnvloed door zijn ouders? De heftige belangen die er spelen doen Maye wankelen terwijl ze zich dieper in de materie verdiept, en dat wordt verergerd doordat haar huwelijk dreigt te bezwijken. De rationele rechter komt zo voor zeer emotionele en verstrekkende beslissingen te staan.